Terracotta female protome, found in a tomb, Macri Langoni,  525-500 BC. Archaeological Museum of Rhodes. Image: Wikimedia Commons

Coroplastic Studies Interest Group
Promoting the Study of Sculptural Objects Made in Clay from Antiquity

Home   ·    About the CSIG   ·    Newsletter   ·   Reviews   ·   Bibliography   ·   Links  ·   Membership   ·   Archive   ·   Contact

Last update:
January 3, 2015

April 5, 2016
Colloquium Genova. Simbolo e gesto: la determinazione di genere nelle statuette fittili del mondo greco Genoa

Università Degli Studi Di Genova
Aula Magna Scuola di Scienze Umanistiche
via Balbi, 2
Genova

Co-sponsored by the Università Degli Studi Di Genova and the Association for Coroplastic Studies.

Among the new approaches applied to the study of votive terracottas borrowed from anthropology is the application of gender theory, that which explores socially perceived gender identity in different areas of the ancient world. According to the archaeological studies that address this issue, the focus of research is concentrated on the recognition and the diversification of gender in material culture at large, intended as a place of construction of the representative system of society. In our case, this research perspective applies to the gender differentiation that one finds among figurative terracottas and their complete comprehension by means of symbols and gestures that then shed light on their different use within the orbit of ritual. This gender differentiation also may be accompanied by a precise indication of age. A focus on gender within the context of ritual events is most important, given that the passages of status from one life phase to the next, especially for women, were highlighted by festivals in which figurines had a symbolic value as substitutes in terracotta for the the dedicator.

Program
9.30 Introduzione ai lavori

10 :00 N. Cucuzza
Gesto e simbolo nelle figurine fittili del Tardo Minoico: una prospettiva da Kannià